České školství se v roce 2026 ocitá na rozcestí. Rozpočtové provizorium, nedostatek prostředků a nenaplněné vládní sliby ohrožují stabilitu škol i jistotu zaměstnanců. Podle místopředsedy strany PRO Ústeckého kraje Ing. Mgr. Zdeňka Peška, MBA, je kvalitní vzdělávání možné jen tehdy, pokud stát dokáže zajistit financování alespoň na průměrné úrovni zemí OECD.
Nenaplněné sliby a realita platů
„Nutnou, nikoliv postačující podmínkou kvalitního školství v ČR je financování na alespoň průměrné úrovni zemí OECD. To se bohužel dlouhodobě nedaří, kromě krátkého ‚babišovského‘ období,“ uvedl Pešek. Připomněl také nenaplněný slib současné vlády o 130 % průměrného platu pro pedagogy.
Průměrný plat v ČR za rok 2024 činil 46 tisíc korun, zatímco učitelé dosahovali zhruba 50 tisíc korun. „Pokud by byla naplněna programová vize vlády Petra Fialy, musel by průměrný plat pedagoga činit kolem 60 tisíc korun,“ dodal Pešek.

Ing. Mgr. Zdeněk Pešek, MBA, místopředseda strany PRO Ústeckého kraje, upozorňuje na nejistotu financování školství v roce 2026 a nutnost zajistit učitelům důstojné platy.
Nejistota roku 2026
Rozpočtové provizorium může podle Peška velmi znepokojit nejen zřizovatele škol, ale i samotné zaměstnance. „Problémem je zejména nejistota toku peněz pro konečné příjemce, tedy školy a školská zařízení,“ upozornil.
Návrh státního rozpočtu počítá s částkou 281,7 miliardy korun, což je o devět miliard méně než v předchozím roce. Vláda sice navyšuje platy o sedm procent, respektive o dva tisíce korun v tabulkových tarifech, ale otázkou zůstává, zda budou prostředky stačit i na nové podpůrné pozice.
Ambiciózní plán do budoucna
Pešek poukazuje i na programové prohlášení vlády Andreje Babiše, které přichází se zásadní změnou pohledu na financování školství. „Projektován je nástupní plat pedagoga ve výši 50 tisíc korun a průměrný plat pedagoga pak ve výši 75 tisíc korun. Pokud má Česká republika ambici být konkurenceschopnou zemí pro 21. století, pak je to plán jedině možný,“ zdůraznil.
Budoucnost školství závisí na odvaze politiků
Rok 2026 tak bude pro české školství zlomový. Na jedné straně stojí nenaplněné sliby a nejistota, na druhé ambiciózní vize, které by mohly posunout vzdělávání na úroveň vyspělých zemí. Jak připomíná Zdeněk Pešek, kvalitní školství je možné jen tehdy, pokud stát dokáže zajistit stabilní a dostatečné financování. Bez něj zůstane české školství v pasti slibů, které se nikdy nenaplní.
Foto: Zdeněk Pešek /PRO/




















