Z regionu, který byl dlouho vnímán jako strukturálně postižený, se může stát evropská laboratoř autonomní dopravy. Karlovarský kraj má reálnou šanci stát se jedním ze tří oficiálních testbedů pro autonomní mobilitu v rámci Evropské unie. Potvrdila to konference v Chebu, která spojila experty z Česka, Saska i Bavorska.
Kulturní centrum Svoboda v Chebu se ve středu proměnilo v diskusní fórum o budoucnosti dopravy. Konference s názvem Rozvoj autonomní mobility v příhraničních regionech, pořádaná Krajskou hospodářskou komorou Karlovarského kraje (KHK KK), přivedla do regionu zástupce ministerstev, univerzit, technologických firem i veřejné správy z Česka, Německa a Saska.
Hlavním tématem bylo vytvoření jednoho ze tří evropských testovacích prostředí pro autonomní mobilitu — a právě Karlovarský kraj má podle odborníků výjimečné předpoklady stát se jedním z nich.
„Karlovarský kraj je krajem lázeňství a historie, ale zároveň musí myslet na budoucnost. Projekty, které přinášejí inovace a modernizaci podnikání, jsou pro nás klíčové,“ uvedl první náměstek hejtmanky Martin Hurajčík.
Podle Tomáše Lindy z KHK KK může autonomní mobilita zásadně proměnit vnímání regionu: „Máme šanci stát se laboratoří mobility budoucnosti, kde se propojí průmysl s vizí, technologie s praxí a české know-how s německou precizností.“
Zástupkyně Ministerstva dopravy Tereza Čížková připomněla, že Česká republika již umožňuje provoz vozidel s automatizovanou úrovní řízení 3. „Připravujeme se i na plně autonomní provoz bez řidiče, což je klíčové právě pro úspěch testbedu v Karlovarském kraji,“ dodala.
Petr Vašta z KHK KK zdůraznil, že region má unikátní kombinaci parametrů: kompaktní území, správu všech typů komunikací i náskok v infrastruktuře. „Navíc jsme na hranici se Saskem a Bavorskem, což umožňuje vznik prvního přeshraničního testbedu v Evropě. To je výzva i příležitost, která může přitáhnout špičkové technologické firmy.“
Podporu vyjádřili i zástupci německých regionů. Michael Stritzke ze Saského ministerstva upozornil, že Evropa v autonomii zaostává za USA a Čínou, ale právě regionální testbedy mohou tento trend zvrátit. Martin Grillenberger z Bavorska pak nabídl sdílení zkušeností z tamního klastru mobility, který propojuje univerzity, firmy i státní správu.
Součástí programu byla i ukázka autonomní formule eForce z ČVUT, vystavená v areálu společnosti LAGARDE Spedition, která spolu s Dopravním podnikem Karlovy Vary zajistila zázemí a dopravu pro účastníky.
Karlovarský kraj má šanci přepsat svůj příběh — z regionu, který dlouho hledal nový směr, se může stát evropský lídr v oblasti autonomní mobility. Pokud se podaří propojit vizi, infrastrukturu a přeshraniční spolupráci, může právě zde vzniknout prostředí, které bude udávat směr celé Evropě. A to je výzva, kterou si tento kraj rozhodně zaslouží.
Foto: Karlovarský kraj




















