Během prvních čtyř měsíců roku 2025 došlo v České republice k poklesu výroby osobních automobilů, který reflektuje sníženou poptávku na evropském trhu. Přestože celková produkce klesla, segment elektrických vozidel zaznamenal výrazný růst.
Celkový pokles, ale dynamika v elektromobilitě
Podle dostupných údajů se v českých automobilkách vyrobilo 490.868 vozů, což představuje meziroční pokles o 7,6 procenta. Největší výrobce Škoda Auto produkoval 316.145 vozidel, tedy o 4,2 procenta méně než loni.
Naopak elektrifikované modely zaznamenaly výrazný růst – výroba elektromobilů a plug-in hybridů vzrostla o 133 procent, přičemž tvořily téměř pětinu celkové produkce. Velký úspěch zaznamenal model Škoda Elroq, který se stal nejprodávanějším elektrickým vozem v Evropě.
Dynamika mezi jednotlivými výrobci
Automobilka Hyundai zaznamenala pokles o 17 procent, když vyrobila 97.340 vozidel, přičemž téměř čtvrtinu tvořily elektrické a hybridní modely. Toyota v Kolíně vyrobila 77.383 vozů, což představuje pokles o 7,7 procenta, přičemž 60 procent produkce tvořily hybridní vozy Yaris HEV.
Růst v segmentu autobusů a motocyklů
Výroba autobusů meziročně vzrostla o téměř 14 procent, přičemž Iveco CR vyrobilo o pětinu více vozidel než loni. Naopak SOR Libchavy zaznamenal pokles o 60 procent.
Výrobce Jawa vyprodukoval 238 motocyklů, což znamená pokles o 70 kusů oproti minulému roku.
Budoucí vývoj trhu
I přes celkový pokles výroby osobních automobilů zůstává elektromobilita klíčovým trendem, který v českém průmyslu nabírá na obrátkách. Pokud bude zájem o elektrická vozidla nadále růst, mohou automobilky investovat do rozšíření výroby těchto modelů.