Karlovarský kraj dlouhodobě podporuje aktivity zaměřené na duševní zdraví dětí, a proto se i letos zapojí do unikátního projektu „Všech pět pohromadě“, který realizuje Národní ústav duševního zdraví. Program se soustředí na zvýšení duševní gramotnosti a sociálně emočního učení žáků 6. a 7. tříd základních škol.
V loňském školním roce prošlo školením 15 pedagogů ze 14 škol, kteří se následně věnovali více než 600 žákům základních škol v regionu.
Alarmující čísla ukazují nutnost prevence
„Výsledky národního monitoringu ukazují, že více než 40 % dětí vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % trpí středně těžkou až těžkou úzkostí. Proto považujeme prevenci duševního zdraví za klíčovou oblast, která si zaslouží větší prostor ve školním vzdělávání. Je nutné, aby byli školeni učitelé, kteří s dětmi pracují každý den. Jsem rád, že můžeme již podruhé podpořit tento projekt a pomoci šířit osvětu,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast zdravotnictví Petr Kubis.
Jak projekt funguje?
Národní ústav duševního zdraví přímo implementuje témata duševního zdraví do školních předmětů. Program „Všech pět pohromadě“ je zařazen do celého jednoho pololetí a na žáky působí komplexně a dlouhodobě.
Projekt se zaměřuje na děti ve věku 11–13 let a jejich pedagogům vyučujícím výchovu ke zdraví bude poskytnuto třídenní intenzivní školení o duševním zdraví. Školy obdrží kompletní metodiku, včetně praktických materiálů a pracovních sešitů pro žáky.
Důraz na zvládání emocí a psychickou pohodu
Hlavním cílem projektu je poskytnout dětem:
znalosti a dovednosti pro zvládání stresu a emocí
podporu zdravé komunikace a budování vztahů
nástroje pro zvládání konfliktů a psychických obtíží
možnost včasné identifikace duševních problémů
Projekt také pomáhá učitelům, aby dokázali lépe pracovat s vlastní psychickou pohodou a byli oporou pro své žáky.
Kraj investuje do dalšího rozvoje projektu
Karlovarský kraj letos na projekt přispěje částkou téměř 118 tisíc korun. V následujících dnech budou osloveny základní školy, z nichž bude vybráno 14, které se do programu zapojí. Přednost dostanou školy, které se zatím projektu neúčastnily.
Program pomáhá vytvářet bezpečnější školní prostředí a poskytuje klíčové nástroje pro duševní zdraví dětí. Kraj tak pokračuje v podpoře aktivit, které napomáhají lepšímu zvládání emocí, prevenci stresu a budování pozitivních vztahů ve školním kolektivu.