ČR reaguje na výpadek systému ETCS: Přijde posílení dohledu a modernizace infrastruktury

Po nedávném výpadku zabezpečovacího systému ETCS, který vážně narušil železniční provoz na koridorových tratích, vláda České republiky plánuje sérii preventivních opatření. Od úterý mají být přijata opatření, která zahrnují výměnu serverů systému a posílení dohledu ze strany Správy železnic. Tento krok má za cíl zamezit budoucím problémům a zlepšit bezpečnost železniční dopravy.

K vyladění systému došlo po výpadku, který způsobil prodloužená zpoždění vlaků. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v tiskové zprávě uvedl, že výpadek byl způsoben nefunkčním GSM-R signálem. „Děkujeme cestujícím za trpělivost a ujišťujeme je, že bezpečnost provozu nebyla ohrožena, protože byl zajištěn plynulý přechod na alternativní systémy,“ dodal ministr.

Systém ETCS, který funguje jako nezávislý dozor nad vlaky, zajišťuje automatické zásahy v případě chyb strojvedoucího. „Z důvodu rostoucí zátěže a stáří klíčových prvků infrastruktury se rozhodujeme pro jejich obnovení a modernizaci. Naši specialisté pracují na tom, aby zajistili žádné technické problémy se zálohami a rychlou diagnostikou,“ uvedl šéf Správy železnic.

Zprovoznění akceleračních zón pro modernizaci ETCS probíhá v celé České republice a v současnosti 620 kilometrů železničních tratí již systémem disponuje. Do roku 2030 by měl být ETCS zaveden na dalších 4000 kilometrech tratí, což si vyžádá investice přes 32 miliard korun. Naplánovaný rozvoj by měl posílit názory na bezpečnost jízdy a posílit důvěru ve veřejnou dopravu.

Spolek za efektivní železnici však vyjádřil obavy ohledně budoucnosti návěstidel a národního zabezpečovače LVZ. Vedení spolku varuje, že pokud dojde k demontáži těchto zařízení, může to ohrozit bezpečnost a efektivitu provozu. „Pokud dojde k demontáži návěstidel, jak plánuje ministerstvo, mohly by vlaky při dalším výpadku jezdit pouze omezenou rychlostí,“ upozornil předseda spolku Josef Hendrych.

Ministerstvo dopravy se zavázalo k pečlivému monitorování situace a rozhodnutí ohledně budoucnosti návěstidel a národního zabezpečovače by mělo být učiněno až v roce 2027. Přesto ministr Kupka ujistil veřejnost, že v blízké době žádné takové kroky provádět neplánují.

Celkově se ČR nachází na významné křižovatce, kdy se modernizace železniční sítě a bezpečnostní opatření stávají prioritou, aby se zajistila stabilita a efektivita veřejné dopravy. Jak se řešení problémů vyvine, ukáže čas, ale cíl zůstává jasný – lepší a bezpečnější železniční doprava pro všechny občany.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email

Top

KOMERČNÍ ČLÁNEK

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.