Po opakovaných zpožděních je od sobotního rána silnice I/20 v bečovských serpentinách opět otevřená pro dopravu. Na hlavním tahu mezi Karlovými Vary a Plzní tak byly dokončeny úpravy nebezpečných zatáček v tomto úseku. Doprava mezi oběma krajskými městy se tak vrátila na standardní trasu.
Martin Hurajčík, náměstek hejtmanky Karlovarského kraje pro dopravu, potvrdil, že průjezd bečovskými serpentinami není již od dnešního rána omezen. Silnici ještě v pátek zkontrolovali dopravní policisté, kteří identifikovali několik závad, jako bylo znečištění vozovky, uložení materiálu na silnici a chybějící koncovky svodidel. Po odstranění těchto problémů již nic nebránilo jejímu zprovoznění. Krajský úřad udělil souhlas s předčasným užíváním stavby.
Zprávy o blížícím se zprůjezdnění serpentin byly v posledních týdnech ostře sledovaným tématem. Úprava asfaltového povrchu a dalších částí silnice, dlouhé 800 metrů, začala 25. března letošního roku. Původní termín dokončení byl naplánován na srpen. Informační tabule Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na okraji Bečova však naznačovaly, že se o otevření pro dopravu hovořilo již v červenci.
Stavba však narazila na nečekané komplikace. Již v červnu se ukázalo, že skalní masiv podél silnice, který se jevil jako stabilní, byl ve skutečnosti zvětralý. To vedlo k odložení termínu dokončení na září. V devátém měsíci roku požádalo sdružení Berger Bohemia a Eurovia CS, které stavbu realizovalo, o další prodloužení lhůty z důvodu nečekaných překážek, které zpomalily postup prací. Podle ŘSD tyto komplikace nebyly zaneseny do původního geotechnického průzkumu.
Na rekonstruovaném úseku bylo realizováno 13 stavebních objektů. Stavbaři zde zvětšili poloměry nevyhovujících zatáček, a to jak formou násypů, tak zářezem silnice do okolního skalního masivu. Podle původního harmonogramu měla výstavba trvat 17 týdnů a celková vynaložená cena byla stanovena na 113 milionů korun bez DPH.
Ohlasy na provedené úpravy jsou rozporuplné. Mnozí lidé na sociálních sítích vyjadřují názor, že nevnímají žádnou zásadní změnu. Komentátoři si většinou všímají spíše změn v okolí komunikace než v její samotné podobě. Někteří také varují před možným zvýšením nehodovosti v důsledku avizovaného zlepšení bezpečnosti, které by mohlo některé řidiče svádět k rychlejšímu průjezdu.
Dodavatelům, kteří nedodrželi termíny, hrozí sankce za nepovolené uzavírky, stejně jako náhrady škod dopravcům, kteří museli používat objížďky. Další penalizace za nedodržení stanovisk plyne pro zhotovitele ze smlouvy s ŘSD jako zadavatelem.
Jelikož se jedná o hlavní silniční spojení mezi Karlovými Vary a Plzní, doba trvání stavby byla jedním z klíčových kritérií v tendru na dodavatele. Objížďka se dotkla všech řidičů, kteří museli vyhledávat výrazně delší trasy přes Bochov.